Ordenació alfabètica de casos especials

Topònims amb article

Els articles inicials dels topònims catalans o catalanitzats no s’han de tenir en compte a l’hora d’ordenar-los, tant si van al davant del topònim com al darrere. A més, l’article s’ha d’escriure amb minúscula.

el Caire

Caire, el

la Canonja

Canonja, la

l’Havana

Havana, l’

Espot

l’Espunyola

Espunyola, l’

l’Esquirol

Esquirol, l’

Estamariu

la Vilella Baixa

Vilella Baixa, la

Els articles inicials dels topònims no catalans o no catalanitzats s’escriuen amb majúscula, però tampoc no es tenen en compte a l’hora d’ordenar.

• Angelats
    Los Angeles
    El B ierzo
    La Rioja
    la Roca del Vallès
    la Vansa i Fórnols

Antropònims

Els noms de persona s’ordenen després de desplaçar el nom de fonts al final, que se separa dels cognoms amb una coma. Els que no tenen segon cognom passen al capdavant. L’ordenació es fa mot per mot, sense tenir en compte la i entre cognoms. En els antropònims catalans, no es considera que formin part del cognom les partícules o nexes gramaticals que els precedeixen; per tant, en una ordenació es posposen al nom de fonts.

• Amat, Rafel d’
    Perejoan Abat, Carme
    Perejoan i Cases, Ruth
    Riquer, Borja de
    Sampere i Ros, Esteve

En els antropònims espanyols i llatinoamericans es considera que les partícules d’enllaç no formen part del cognom si són preposicions, però si són articles sense preposició, sí que en formen part.

• La Rosa, Gerardo
    Olmo, Antonio del

Si l’ordenació d’antropònims es fa a ratlla seguida en comptes de verticalment, seguim les mateixes normes; l’ordre és determinat pels cognoms encara que escrivim primer el nom de fonts.

Agraïments: Carles d’Abadal, Joan Aixalà, Oriol de la Cruz, Hans von Klitzing, Pere La Puente, Xavier Pallarès, Manel Pineira, Júlio Piñeira i Enric Vall de Vidal.

Termes que contenen xifres

Els termes que contenen xifres van al capdavant d’una llista, però a partir d’aquí es poden ordenar de maneres diferents: d’una banda, seguint l’ordenació que considera les xifres com a caràcters o símbols gràfics, no com a dígits; i de l’altra, seguint l’ordenació segons el seu valor o quantitat. A la Diputació de Barcelona recomanem aquesta segona (ordenació pel valor o quantitat) perquè té l’avantatge que disposa els grups de mots seguint un ordre més lògic o natural.

Ordenació segons els caràcters

Ordenació segons la quantitat