Llibre d’estil

Noms de persones, animals i vegetals

• Noms propis i hipocorístics de persones i noms de divinitats i éssers mitològics. Els escrivim amb majúscula inicial.

Pep, Buda, Al·là, Afrodita, Ícar, Hèrcules

• Noms referits a animals i vegetals singularitzats, com ara els arbres monumentals. Escrivim amb majúscula inicial tots els substantius i adjectius que els componen, tret d’articles i preposicions.

Milú, Floquet de Neu, el Pi de les Tres Branques, l’Om del Banc de la Paciència, el Plàtan de la Font de la Pineda

• Noms científics llatins d’animals i vegetals. Escrivim amb majúscula la denominació del gènere; amb minúscula, l’espècie i la subespècie.
  • el rossinyol (Luscinia megarhynchos)
    el faig (Fagus sylvatica)
  • Sobrenoms, pseudònims, malnoms, dinasties, llinatges. Escrivim amb majúscula els noms i adjectius que en formen part.

Guifré el Pelós, Pere Quart, Plini el Vell, el Timbaler del Bruc, els Reis Mags, els Habsburg, els Trastàmara

• Càrrecs oficials, títols nobiliaris i eclesiàstics. Els escrivim amb minúscula inicial.
  • la presidenta de la Diputació de Barcelona
    l’alcaldessa d’aquest municipi
    el rei Felip VI
    el bisbe de Vic
    el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya

Només quan els càrrecs van precedits de tractaments protocol·laris són escrits amb majúscula inicial.

• l’Excel·lentíssima Senyora Presidenta de la Diputació de Barcelona
    la Il·lustríssima Senyora Alcaldessa d’aquest municipi
    Sa Majestat el Rei Felip VI
    l’Excel·lentíssim i Reverendíssim Senyor Bisbe de Vic
    l’Excel·lentíssim i Magnífic Senyor Rector de la Universitat Politècnica de Catalunya
  • Tractaments genèrics. Els escrivim amb minúscula.
  • la doctora de guàrdia
    el senyor Rius
    sant Francesc d’Assís
    mossèn Ballarín

Només s’escriuen amb majúscula inicial si els abreugem.

• Dra. Hernández
    Sr. Rius
    St. Francesc d’Assís
    Mn. Ballarín

(Vegeu l’apartat «Tractaments protocol·laris i tractaments generals».)

La teva privacitat és la nostra prioritat

• Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les quals no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
  • Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
    Guardem l’acceptació de galetes durant trenta dies per a millorar l’experiència de navegació. (Recordeu que podeu eliminar les galetes del vostre navegador.)
  • De tercers per a mostrar-vos informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, Twitter, YouTube, etc. En accedir a aquests llocs web, podreu decidir si accepteu o no les seves polítiques de privacitat i de galetes.