Llibre d’estil

L’article que acompanya noms propis

Malgrat que la major part dels noms propis de marques, productes o entitats no inclouen l’article definit, en un alt nombre de casos incorporen noms comuns. En les al·lusions que hi puguem fer, l’article, tot i no pertànyer literalment a la marca, hauria d’acompanyar aquests noms comuns, fins en el cas que els noms propis siguin estrangers però fàcils d’entendre.

Els mots ajuntament, diputació, companyia, consell, organització, associació, etc., que entren en la composició de molts noms propis, reclamen doncs aquest article, malgrat que, aïllats, no necessiten l’acompanyament de l’article: Ajuntament de Manresa, Diputació de Barcelona, Companyia de Dansa Clàssica, Institut del Teatre, Associació de Municipis, etc. Així, resultaria xocant llegir Acte patrocinat per Associació de Municipis, La sessió tindrà lloc a Institut del Teatre, ja que, essent associació i institut noms comuns, la llengua els acompanya espontàniament de l’article: Acte patrocinat per l’Associació de Municipis, La sessió tindrà lloc a l’Institut del Teatre.

• Actuació de la Companyia de Dansa Clàssica
    Actuació de Companyia de Dansa Clàssica

• Acte organitzat pel Foment de Cultura Popular
    Acte organitzat per Foment de Cultura Popular

Aquest principi és extensiu als noms estrangers fàcilment interpretables.

• Una edició especial de l’Evening Post
    Inauguració a Igualada d’una exposició de la Smithsonian Institution

L’article ha de ser objecte del seu paper funcional. En una frase com El diari Financial Times publica un editorial contundent, prescindim de l’article anglès The perquè topa amb l’article català El.

Per analogia, no s’hauria d’arraconar l’acompanyament de l’article davant els noms de certes marques, entenent que es tracta de companyies, societats, etcètera.

• Els trens de la Renfe
    Inauguració de noves instal·lacions a la Bayer
    Els socis de l’Òmnium Cultural
    Una avaria a les línies de la FECSA / de la Telefònica

(Vegeu també els apartats «Noms propis», i «L'article en els topònims».)

La teva privacitat és la nostra prioritat

• Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les quals no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
  • Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
    Guardem l’acceptació de galetes durant trenta dies per a millorar l’experiència de navegació. (Recordeu que podeu eliminar les galetes del vostre navegador.)
  • De tercers per a mostrar-vos informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, Twitter, YouTube, etc. En accedir a aquests llocs web, podreu decidir si accepteu o no les seves polítiques de privacitat i de galetes.