Llibre d’estil

Destinats a una persona concreta coneguda o a un grup de persones del mateix sexe

El principi gramatical de la concordança exigeix que, quan fem referència a una persona determinada o a un grup de persones del mateix sexe, adaptem el discurs al gènere que li correspon:

• Us heu d’adreçar a la interventora
    La impulsora del projecte és una enginyera
    En Joan és el soci núm. 135

Si la denominació de la professió o el càrrec la componen un nom i un adjectiu, tots dos elements també s’han d’adaptar a la persona a la qual es refereixen:

• Us heu d’adreçar a la interventora delegada
    Quantes enginyeres agrònomes han participat en aquesta jornada?
    Quants enginyers agrònoms han participat en aquesta jornada?

Sobre el sufix ‘-essa’

El sufix -essa marca com a femenins uns quants substantius: baronessa, abadessa, jutgessa, etc. Actualment, però, aquest sufix no és productiu: ja no genera noms femenins nous i els existents alternen amb femenins que coincideixen amb els masculins (jutgessa/jutge, metgessa/metge) o que se’n diferencien per la marca -a (advocadessa/advocada).

Al diccionari normatiu, les formes femenines acabades en -essa que tenen entrada pròpia remeten a les formes no marcades o a les acabades en -a. Els femenins acabats en -essa poden ser percebuts negativament, ja que sovint s’associen a l’accepció ‘muller de’.

El mot alcaldessa s’ha de considerar, en aquests moments, una excepció; la consolidació i l’ús generalitzat que té la forma femenina en l’àmbit de l’Administració local (juntament amb el fet que la terminació -essa està en recessió en el sentit de ‘muller de’) fa que s’hagi de considerar alcaldessa el mot preferent.

Sobre els noms invariables

Així com un gran nombre de noms tenen una forma marcada (àrbitra, interventora, regidora, mossa d’esquadra, traductora, arquitecta, etc.) n’hi ha d’altres que no s’adapten fàcilment a la flexió: cap, vocal, fiscal, agent, peó, pilot, contribuent, docent, sol·licitant, representant, responsable, professional, etc.

En aquests casos, la necessària concordança de l’article, l’adjectiu o altres especificadors defineix clarament el sexe de qui ocupa el càrrec o exerceix la professió:

• la fiscal general
    la cap administrativa
    dues agents tributàries
    algunes representants
    unes quantes docents

La teva privacitat és la nostra prioritat

• Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les quals no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
  • Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
    Guardem l’acceptació de galetes durant trenta dies per a millorar l’experiència de navegació. (Recordeu que podeu eliminar les galetes del vostre navegador.)
  • De tercers per a mostrar-vos informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, Twitter, YouTube, etc. En accedir a aquests llocs web, podreu decidir si accepteu o no les seves polítiques de privacitat i de galetes.