Llenguatge correcte i respectuós
El primer signe de respecte al destinatari d’un escrit és la claredat absoluta amb què hem redactat el missatge que li hem adreçat. Això ens pot haver obligat a revisar i reconstruir la nostra comunicació, de manera que resultés ordenada, clara i inequívoca. Per a començar, ser respectuós amb els destinataris dels nostres escrits vol dir procurar que ens entenguin a la primera. I això només és possible si utilitzem un llenguatge correcte, precís i adequat a cada situació comunicativa. Per tant, vol dir comunicació eficaç i transparència informativa; vol dir textos llegibles i comprensibles immediatament.
Com a Administració pública hi estem obligats: els ciutadans han d’entendre sense dificultats una normativa, una informació sobre un servei públic, una comunicació personal, etc.* Per a aconseguir-ho, és imprescindible posar-se en el lloc de qui l’ha de rebre i tenir el domini necessari dels recursos de la llengua. En àmbits com els serveis socials, l’habitatge, la salut o l’educació, alguns ajuntaments, amb el suport de l’Associació Lectura Fàcil (ALF), membre de la International to Easy-Read Network, editen material divulgatiu amb criteris de comprensibilitat que parteixen del principi de la democràcia lectora: «Tothom ha de tenir accés a la informació, a la literatura i a la cultura per a poder participar de manera activa i responsable en la societat».
* Vegeu el capítol VI, «Accessibilitat en la comunicació», de la Llei 13/2014, de 30 d’octubre, d’accessibilitat.