Altre, un altre, d’altres

L’indefinit altre pot funcionar com a adjectiu i com a pronom i, en general, s’utilitza posposat a un article, definit o indefinit.

• Ho comunicaran una altra vegada (adj.)
    Dona-me’n una altra (pron.)
    Té altres / unes altres intencions (adj.)
    L’altra part proposarà unes altres clàusules / altres clàusules (adj.)

En alguns casos l’omissió de l’article constitueix un error.

• No van venir els representants convocats, sinó altres.
    No van venir els representants convocats, sinó uns altres.

• Altre convidat a l’acte va ser el professor Romeu.
    Un altre convidat a l’acte va ser el professor Romeu.

La construcció altres + numeral amb valor additiu (equivalent a més) no és adequada en català. Sí que ho és si canviem l’ordre i posem l’indefinit altres darrere del numeral (numeral + altres + nom).

La forma més genuïna, però, és fer servir la construcció numeral + més.

• Per a respondre, el tribunal us concedeix altres dos mesos.
    Per a respondre, el tribunal us concedeix dos altres mesos.
    Per a respondre, el tribunal us concedeix dos mesos més.

• La víctima anava amb unes altres tres persones.
    La víctima anava amb tres altres persones.
    La víctima anava amb tres persones més.

Les formes uns altres, altres o d’altres poden fer de subjecte amb un nom explícit o elidit.

• El Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i altres publicacions oficials s’editen cada dia.
    El Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i d’altres publicacions oficials s’editen cada dia.

Aquestes tres formes també poden fer la funció de complement directe amb el nom explícit:

• Tenim uns altres llibres.
    Tenim d’altres llibres.

Ara bé, en els casos de pronominalització amb el pronom feble en, s’usa només d’altres o uns altres (i no altres).

• Tenim aquests llibres, però ens en portaran uns altres.
    Tenim aquests llibres, però ens en portaran d’altres.

• Aquests llibres no ens interessen. Ensenyeu-nos-en uns altres.
    Aquests llibres no ens interessen. Ensenyeu-nos-en d’altres.

La preposició de és igualment obligatòria davant d’adjectius qualificatius o possessius que fan d’atribut del pronom en o d’un element sobreentès.

• Tenim expedients arribats fa poc i molts altres de més antics.
    Hem rebut l’escrit del secretari i un (altre) de vostre.
    Un home mort i un (altre) de ferit.

Observem en aquest últim exemple un cas en què podríem prescindir de altre per tal com la partícula partitiva de ja ens indica l’antecedent a què ens hem de remetre.

L’exemple següent presenta un d’altres que, si bé seria aconsellable, aquí topa amb la preposició de que trobem a continuació, aquesta sí imprescindible. En aquest cas és preferible no fer precedir altres de la preposició, que limitarem a l’adjectiu anteriors referit a dades.

• Envieu-nos les dades sol·licitades i, si en teniu, altres d’anteriors.
    Envieu-nos les dades sol·licitades i, si en teniu, d’altres d’anteriors.

La falca entre d’altres, que trobem tan habitualment per a indicar un vague etcètera (Estudiarem, entre d’altres, la matriculació als cursos), hauria de ser evitada, sobretot per imprecisa. En lloc seu és preferible entre altres coses / punts / aspectes / temes, etcètera.

La combinació a d’altres, amb què sovint s’intenta evitar la combinació a altres, ni tan sols es produiria si, en el cas de locatius, ens regíem per l’ús normal de a i en davant d’indeterminats: Una entitat activa en altres municipis, millor que a d’altres municipis. (Vegeu l’apartat «Preposicions i locucions preposicionals».)

Una altra vegada / altra vegada

L’indefinit altre pot aparèixer sol en singular o precedit de un amb noms com vegada, volta, cop o pic en expressions que tenen el sentit de ‘de nou, novament’.

• (Una) altra vegada!
    Ho hem repetit (una) altra vegada.