Els verificadors ortogràfics i gramaticals

El desenvolupament tecnològic ha afavorit l’aparició d’eines i de recursos en els entorns ofimàtics que ajuden a millorar la qualitat lingüística dels textos. Tanmateix, el procés de correcció d’un escrit no es pot reduir a la utilització del verificador ortogràfic, ja que aquestes eines tenen avantatges i desavantatges que cal tenir presents.

Avantatges

Quan revisem un text, cal detectar i esmenar errors de tipus ortogràfic, morfològic, sintàctic, semàntic, terminològic i tipogràfic. Els verificadors que integren els processadors de textos ajuden a localitzar molts dels errors ortogràfics d’un document. En conseqüència, aquesta part de la tasca de revisió la podem encomanar al verificador ortogràfic.

Els asesors legals van mostrar elseu desacord amb la decisio del Gobern.

El verificador detecta els errors següents:

Els asesors legals van mostrar elseu desacord amb la decisio del Gobern.

I, per tant, ens ajuda a corregir la frase:

Els assessors legals van mostrar el seu desacord amb la decisió del Govern.

Desavantatges

La verificació automàtica només permet detectar errors ortogràfics del text, però no és infal·lible: no assenyala tot el que és incorrecte i pot assenyalar com a incorrectes solucions correctes. Per tant, tot i que és de gran ajuda tenir el corrector activat mentre s’escriu, la intervenció humana sempre és necessària per a assegurar la qualitat lingüística del text final.

Quan escrivim una paraula en un document, el verificador la cerca en el seu diccionari intern. Si la paraula hi apareix, el verificador no s’hi atura, encara que l’ús que se’n faci sigui incorrecte: perquè s’ha emprat un mot en comptes d’un altre que formalment s’hi assembla, perquè el significat no s’ajusta al context, perquè no concorda en gènere o nombre amb la resta d’elements de la frase, etcètera.

Els verificadors no distingeixen:

• els parònims (paraules que tenen grafies similars)

Aquest canvi és una avantatja (en comptes de un avantatge) molt evident.

• els homòfons (paraules que tenen el mateix so, però una grafia diferent)

Hem botat (en comptes de votat) la candidata del teu partit.

• les paraules que duen accent diacrític (serveix per a diferenciar mots que tenen la mateixa forma, però significats o funcions diferents)

Aquesta zona es caracteritza per un sol (en comptes de sòl) àrid.

• les expressions que, segons el context, s’escriuen amb una sola paraula o amb més d’una

No sabem perquè (en comptes de per què) han vingut pocs visitants.

• si un terme s’ha d’utilitzar en singular o en plural, ni quin ha de ser el gènere (masculí o femení) dels mots que l’acompanyen.
  • Han fet un anàlisis profund (en comptes de una anàlisi profunda) de la situació econòmica.

Atès que el verificador marca com a incorrecta qualsevol paraula que no recull el diccionari intern, és possible que marqui determinats termes que, de fet, són vàlids: per exemple, formes verbals, gentilicis, manlleus, neologismes, noms propis, paraules formades per afixació o composició, tecnicismes, etcètera.

Així, els verificadors probablement detectarien com a incorrecte el terme destacat de la frase següent, el qual, en realitat, és del tot acceptable:

Els canvis economicosocials formen part dels objectius del Govern.

En conclusió, les eines de verificació ortogràfica ajuden a millorar la qualitat lingüística d’un escrit, però cal tenir en compte que tenen limitacions i que poden, per tant, induir a errors.