Una nova eina per al foment del català a l'abast dels municipis

Publicat el 25-03-2021

La Direcció General de Política Lingüística ha presentat el projecte #català947. La llengua catalana als municipis de Catalunya, un projecte de dades obertes que té com a objectiu reforçar la cooperació en matèria lingüística i posar a disposició de tots els municipis de Catalunya una nova eina per al foment del català.

El projecte vol elaborar i mantenir el mapa sociolingüístic de Catalunya i promoure l'anàlisi de la variable lingüística en els estudis socials d'altres àmbits. Des del web llengua.gencat.cat/catala947 es pot accedir al repositori que ofereix els principals indicadors demogràfics, sociolingüístics i de política lingüística disponibles de cadascun dels 947 municipis de Catalunya. La pàgina disposa d’un cercador, per escriure-hi el municipi, i es pot filtrar pel topònim municipal, nom de comarca o àmbit territorial. També s’hi detalla el mecanisme de l’algoritme amb què s’ha fet la conversió de les dades al text resultant dels informes.

En cadascun dels informes de cada municipi s’exposa la situació lingüística local en el marc dels aspectes demogràfics i socioeconòmics que hi tenen relació, i amb les dades comarcals o de l’àmbit territorial a què pertany per tal de donar una informació més completa, sempre amb els elements referencials del conjunt de Catalunya.

El projecte #català947 s’emmarca en les polítiques del govern obert, amb la voluntat d’oferir una comunicació bidireccional, permanent i transparent amb els ciutadans i el territori. La iniciativa posa a disposició de tothom les dades i la informació generada des del Departament de Cultura, per tal de continuar sumant forces en l’ús i coneixement del català, amb la finalitat de generar participació i recerca, i contribuir a millorar les polítiques públiques.

El #català947 s’articula a partir de fonts d’informació i dades oficials que ja són públiques: el padró municipal anual (la població segons el lloc de naixement); els resultats de la darrera Enquesta d’usos lingüístics de la població (EULP 2018) que mostren els coneixements de català i els usos lingüístics dels ciutadans de municipis amb informació representativa o bé de les demarcacions a què pertanyen; els índexs del programa Ofercat que fa l’anàlisi dels usos lingüístics als comerços de grans ciutats; el nombre anual de certificats de català emesos per la Direcció General de Política Lingüística; el nombre d’inscripcions dels alumnes als cursos de català del Consorci per a la Normalització Lingüística (segons nivell i segons el país d’origen); les inscripcions a la plataforma d’aprenentatge en llengua catalana, Parla.cat; el nombre de parelles lingüístiques del Voluntariat per la llengua; els coneixements de català segons el darrer Cens lingüístic de 2011, i la distribució de la renda 2015-2016 recollida a l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Entre els mesos de juny i setembre d’enguany es farà la primera actualització dels informes, amb la incorporació de dades actualitzades sobre els cursos de català per a adults del Consorci corresponents a l’any 2019 i 2020, noves dades sobre l’oferta de català al comerç a diverses ciutats i les dades de població escolar corresponents a cada municipi.

El projecte #català947 serà útil per als Centres de Normalització Lingüística del Consorci per a la Normalització Lingüística, per a tots els ajuntaments i ens locals catalans com a base per a promoure accions de foment de la llengua catalana i per a tots els centres escolars perquè puguin elaborar els seus projectes lingüístics. També s’adreça a la ciutadania que té interès per conèixer la situació lingüística d’una localitat concreta i a totes les institucions i entitats locals que treballen per la llengua i la cultura catalanes.

Accés a les dades

Política Lingüística posa a disposició de la ciutadania una via de contacte àgil per atendre propostes, consultes i suggeriments sobre les dades presentades. També ofereix un ampli repertori d’estudis sociolingüístics amb dades demogràfiques i de caràcter sectorial i temàtic sobre la situació de la llengua catalana, que es poden consultar en línia. D’altra banda, el Centre de Documentació de Política Lingüística és el principal centre de documentació europeu en matèria sociolingüística i disposa de tota mena d’informació sobre la situació del català i altres llengües a disposició de la ciutadania.

Font: Direcció General de Política Lingüística